torsdag 21 januari 2010

Mera mat

Jag ägnar mig åt viss läsning vid sidan av Proust. Jag tror att det här projektet är dömt att misslyckas om jag inte gör det.

För tillfället ägnar jag mig åt reportageromanen "Hett" av Bill Buford, där skribenten, med utgångspunkt i sin kärlek till mat, tar jobb på en amerikansk-italiensk restaurang i New York. Det är en ganska drastisk upplevelse att kastas mellan Proust vindlande prosa och den amerikanska journalistens slängiga språk.

Efter en lång redogörelse för hur man bräserar så kallade short ribs nämnder Buford en brittisk matskribent, Jane Grigson, som på sjuttiotalet ska ha föresatt sig att laga alla maträtter som nämns i "På spaning efter den tid som flytt". Hon gav sig tydligen på en boeuf à la mode, som ska likna amerikanarnas short ribs. Nu är jag förstås enormt nyfiken på mer om denne Grigson. Dessutom är jag sugen på att brässera något. Kalvlägg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar