onsdag 20 januari 2010

Swanns värld s 75-82

Episoden med familjens brytning med Onkel Adolphe, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Den unge Prousts platonska kärlek till teatern, som han inte får besöka, tycks likna den kärlek han hyser till kvinnor. De flesta män i berättelsen tycks ofta perifera, utom då Swann som ofta verkar vara ett sorts nav i familjens kontakt med societeten. Men här kommer så Adolphe, som tycks få sin centrala roll i berättelsen just för att han låter den unge Proust komma i kontakt med en kvinna, dessutom en skådespelare med kanhända tvivelaktigt rykte (om hon nu är en kokott? (enligt SAOB: "sht i fråga om utländska förh., före trädesvis i vitter stil prostituerad kvinna (som uppträder med viss elegans o. för ett jämförel­sevis dyrbart, luxuöst liv), demimond".

Alltså: Adolphe leder den unge Proust både till teatern och till kvinnor, och bannlyses därefter från familjen...

Kanske kan man notera att det inte förekom några avsnitt om varken kyrkor eller mat i den här episoden. Står mat och religion i motsats till teater och kvinnor? Blir då Françoise en typ hora/madonna-karaktär?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar